Januari

Dagmamma, brunna, dagbarnvårdare, familjedaghem, pedagogisk omsorg

Januari

Så var januari redan slut. Vi började terminen med sedvanlig julgransplundring. Vi dansade runt en av granarna i skogen och när vi kom hem blev det fiskdamm! Alla tjuter av skratt när det fiskas upp något annat än en påse. Det kan vara en strumpa, en handduk, en blöja eller ett par kalsonger. Nu när det gått fyra veckor så dansar de fortfarande, fast runt en stol istället.

Vi fortsatte vårt projekt kroppen med att jobba vidare med tänderna. Jag hade en ask och bad barnen gissa. I den här asken ligger det lika många tänder som bebisar har i munnen när de föds. Hur många kan det vara? Barnen gissade frisk allt emellan 1 och 5. Visade att det var 0 noll tänder då vi föds utan synliga tänder, de kommer ju fram senare. (Dum fråga, sa ett barn, ja.. kanske) Vi pratade vidare om att de första tänderna kallas mjölktänder och de tappar vi runt sex års ålder. Ett av barnen visade att de hade en lös tand just nu. Ett annat barn visade sin glugg efter tappade tänder och plötslig. UPS där trillade den lösa tanden ut. Väldigt intressant tyckte såklart alla. Idag fortsatte vi att prata om siffran 0 Alla vet överens om att noll är ingenting. Men om man sätter en etta framför, då blir det plötsligt ett helt annat tal. Magiskt.

Genom att läsa och utforska har vi lärt oss: • Hur tänder ser olika ut från person till person och mellan framtänder och kindtänder. • Vad som är bra och dåligt för våra tänder. • Vi har skapat tandavtryck för att se dessa skillnader på nära håll. Vi har ritat munnar och placerat tänder i dem. För att göra lärandet roligare har vi läst boken “Karius och Baktus”, som handlar om tandvård. De yngre barnen fick prova på tandborstning, vilket är en viktig del av att ta hand om sina tänder. Matematik i vardagen: Matematik har varit en stor del av veckan. Vi har utforskat konceptet med “femkompisar”. Till exempel är 3 och 2 femkompisar eftersom de tillsammans blir 5.

Födelsedagskalas: Vi hade även ett spännande kalas för våra tre januaribarn! Alla önskade spaghetti och köttfärssås till lunch, inte ofta de väljer samma önskemat. Vi lekte “Gömma robot”, en variant av gömma nyckel, där vi gömde en robot och barnen fick leta efter den medan de rörde sig som robotar. Uteaktiviteter i kylan: trots den kalla veckan har vi lyckats vara ute varje dag. Även om vissa dagar endast för en kort stund, har vi njutit av att leka i snön och åka i backen.

En dag gick vi ut i skogen för att leta efter djurspår i snön, tänk vilket äventyr det var. När vi traskade genom skogen, upptäckte vi många spännande spår. Vi lärde oss hur man kan skilja på olika djurs fotavtryck och gissade att de flesta spåren vi såg tillhörde rådjur. Det var en särskild upplevelse att följa spåren och föreställa oss hur djuren hade rört sig genom skogen. Vi fann också andra tecken på rådjur, som bajs och en plats där de hade ätit. Där hade de skrapat undan snön för att komma åt maten. Det var som att vara detektiver i naturen! Vi gick hem och hämtade ett äpple som vi lämnade ute i skogen där vi sett att de varit och ätit. Det blir spännande att se om äpplet har ätits upp nästa gång vi går förbi.

En vecka har vi fokuserat på boken ”Alla får åka med”. Vi har utforskat boken på flera sätt: 1. Läsning och berättande: Vi har läst boken tillsammans och återberättat sagan med hjälp av flanomaterial. 2. Rollspel och egen lek: Barnen har använt en lastbil och figurer för att leka fram sagan själva. Detta har inspirerat både till gemensam och individuell lek. De har även lekt tillsammans att de åker buss och alla får åka med. 3. Interaktion mellan åldersgrupper: När vi introducerade sagan först till de yngre barnen och sedan till de äldre, observerade vi att de yngre barnen, som redan var bekanta med sagan, tog en mer aktiv roll i leken. Lite mer språkutvecklande aktiviteter: 1. Bokstavsfokus: Vi har pratat om den första bokstaven i barnens namn. Detta har väckt intresse då många barn delar samma begynnelsebokstav. 2. Skriftspråksintresse: Ett växande intresse för skriftspråk har märkts bland både yngre och äldre barn. Vår matematikinriktning har varit på geometriska former: 1. Formexperiment: Några barn började med att klippa ut olika former och skapade en robot. 2. Formigenkänning: Under samlingstid har vi benämnt olika former och barnen har letat efter dessa former i rummet. Cirkel, kvadrat, triangel och rektangel har varit i fokus.

Sista veckan har vi pratat om smak. Hur kommer det sig att vi tycker om olika sorts mat? Vilka smaker finns det? Vågar vi smaka på saker med ögonbindel på oss? De äldre hade en uppgift där de skulle testa att smaka allt möjligt. De var modiga och provade det mesta utan att se vad det var. De tryckte ut sina namn med hjälp av bokstavsformar i pannkakor, olika pålägg, bröd osv. Men några åt upp allt innan namnet var klart. De yngre smakade på salt, beskt, surt och sött. Den enda av dessa smaker som var lite svår var surt, men efter att ha slickat på citronen en stund åts även den upp. De målade en teckning med mat. Inga penslar behövdes utan att använda händerna passade bäst. De målade med bl.a blåbär, tomat, mangosmoothie, ärter, lingonsylt o majs. Men först smakade de på allt förstås. I en av samlingarna skulle barnen beskriva vad de smakade på utan att berätta vad de var. Vad har det för färg, är det hårt eller mjukt, är det sött, surt eller kanske salt?

Vi avslutade månaden med att äta första utomhuslunchen i skogen. Vi gjorde upp eld och stekte en härlig kycklinggryta på stekhällen. Tänk att maten smakar så mycket bättre i skogen!

I februari fortsätter vi att utforska våra sinnen.

Kan vara en bild av 9 personer och skidbacke
Kan vara en bild av 2 personer
Kan vara en bild av 2 personer
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Kan vara en bild av pepparkaka och text
Kan vara en bild av 1 person, leksak och tåg
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Kan vara en bild av 1 person
Kan vara en bild av 5 personer, personer som campar och eld
Kan vara en bild av 4 personer, personer som campar och paella
Kan vara en bild av 4 personer