Vecka 11

Dagmamma, brunna, dagbarnvårdare, familjedaghem, pedagogisk omsorg

Vecka 11

Den här veckan har barnen lekt oroligt mycket tillsammans, den ena leken har avlöst den andra. I läroplanen står: Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. Vi är hela tiden närvarande vid barnens lek för att kunna hjälpa dem komma vidare och utveckla leken än mer. Det kan vara är tillföra nytt material eller guida och medla, ibland även ”regissera” och ställa iordning för lek. Barnen lär sig väldigt mycket i leken bla fin/grov-motorik, begreppsbildning, ansvar, kreativitet, planering, hänsyn, språk, problemlösning, fantasi, glädje listan kan göras lång. Men det finns så mycket viktigt som ryms i leken, så det är viktigt att den får ta plats i verksamheten. Barnen ges förutsättningar både till lek som de själva tar initiativ till och som vi introducerar. När det kommer till lek utomhus skulle vi kunna skriva hur mycket som helst; både kring vår erfarenhet och kring forskning på området. Kortfattat kan vi säga att vi tänker att det är jätteviktigt för barnen att ha olika utomhusmiljöer; närmaste gården, tomten, olika lekparker men framför allt skogen! Lekparker kan eventuellt förstärka könsroller beroende på vilken utrustning som finns där medan skogen skapar lekar där alla deltar. Vi besökte ”vår” plats i Gröna dalen i veckan, första gången efter vinteruppehållet. Det märktes så tydligt att alla saknat den platsen! Där bygger de kojor, grillar kottar, klättrar i träd, gungar på grenar som nästan gått av och tittar på småkryp som nyss vaknat.

Vi har lånat ut en hel del extrakläder när det inte funnits rätt kläder i extrapåsarna. Tror att fem par byxor, en massa strumpor och kalsonger är på vift. Kolla om det råkar ligga nåt hemma hos er. Om någon har tänkt slänga kläder på återvinningen så fråga oss först om vi behöver. Det vi behöver just nu är mjukisbyxor/ tights i olika storlekar.

På måndag rockar vi sockorna! De som vill får komma med omaka sockpar, hela veckan om de vill! Vi lägger extra fokus på lika/ olika.