Vecka 7

Dagmamma, brunna, dagbarnvårdare, familjedaghem, pedagogisk omsorg

Vecka 7

Den här veckan har vi som bekant alla hjärtans dag och de barn som vill har ägnat sig till skapande, vilket upptagit endel av våra dagar. Några barn har verkligen varit sysselsatta med det hela tiden då vi varit inne, medan andra valt att göra andra saker, vi tvingar såklart ingen, men vi erbjuder alla.

Vi har pratat om vänskap mycket under veckan. Vad är en bra kompis? Kan man ha roligt med vänner livet igenom? Kan man bli osams fast man är kompisar? Är det lättast att vara två kompisar, eller fler? Alla tycker och tänker olika, vilket gör att vi får många bra diskussioner och det väcker många tankar.

I tisdags var vi på en föreläsning som handlade om litteratur, högläsning och boksamtal i förskolan. Den var väldigt bra, Agneta Edwards, litteraturpedagog berättar att 80% av vårt ordförråd kommer från litteratur och endast 20% från muntligt tal. Ordförrådet skiljer mellan 5000 ord hos ett “språksvagt” barn och upp till 20000 ord för ett “språkstarkt” barn. I tisdags var vi på en föreläsning som handlade om litteratur, högläsning och boksamtal i förskolan. Den var väldigt bra, Agneta Edwards, litteraturpedagog berättar att 80% av vårt ordförråd kommer från litteratur och endast 20% från muntligt tal. Ordförrådet skiljer mellan 5000 ord hos ett “språksvagt” barn och upp till 20000 ord för ett “språkstarkt” barn. Det visar tydligt vilken vkitig uppgift vi vuxna har.

I övrigt har vi så klart haft grupperna som vanligt och bokstaven C denna vecka.

Nästa vecka teater på torsdag, föreställningen “Om igen” för barn f. 16.

Vi kommer utforska tillsammans hur green screen fungerar. I läroplanen står att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att:

– skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp av olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg

– får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.